LUAHAN HATI

glitter graphics welcome

Melakar langit sejarah Membina awan impi Bila aku menjejak Ia menjadi pasti Letakkan dunia di telapak kakiku biar kupijak Tanamkan akhirat pada jiwaku biar kurindu Sisipkan cinta dalam hatiku biar aku menjadi aku Langit tunggu ku tawan Bumi tunggu kulakukan perubahan Kalamku adalah pedang Gerakku adalah tsunami Tulisanku adalah arang yang menyemarakkan api Seluruhku adalah penggegar bumi Ilahi hanya aku seorang hamba

Wednesday, October 20, 2010

AnDaI itu TaKDiR CiNta 68 (Last episode)

Ariana berlari laju. Lebih laju dari dahulu. Dia tidak mahu Ilham berlepas ke bumi Uk meninggalkan dia sendirian di bumi Malaysia ini. Sekalipun Dia dan Ilham tidak ditakdirkan untuk bersama dia tetap mahu menatap wajah itu.

Ya ALLAH berikan aku kesempatan itu. Hatinya merayu lagi. Tubuh tubuh yang dilangarnya hanya dibiarkan. Dia tidak mahu menghiraukan. Dia hanya mahu berjumpa Ilham. Hanya itu. Disaat melihat Haikal dan Amyra yang berada dihadapannya dia terus sahaja menerpa laju.

“Mana.. mana Ilham..??”

Amyra hanya mendiamkan diri. Tidak tahu mahu berkata apa.

“Cakap pada saya Ilham mana” Air matanya diseka.

“Dia dah masuk balai”

Ariana tergadah. Kepalanya digelengkan perlahan.. tak mungkin. Tak mungkin Ilham pergi. Dia berlari lagi. Hati mereka sama dia yakin Ilham pasti dapat merasa kehadirannya. Tidak dihiraukan pangilan Amyra yang menyuruhnya berhenti. Dia berlari lagi..

“Encik dan cik boleh masuk sekarang” Tiket itu dihulurkan kembali kepada mereka berdua. Ilham menatap wajah adiknya. Langkahnya terasa kaku.
Shireen turut memandang abangnya. Lalu dia menganguk perlahan. Meyakinkan. Sebaik melihat angukan itu Ilham membuka langkah.

Ariana berpaling lagi. Sekitar balai berlepas dilihat lama. Abang.. abang dah pergi ke? Hatinya merintih sayu. Matanya bersinar sebaik melihat Ilham yang berada jauh dihadapannya. Benar benar di pintu balai berlepas. Langkahnya kaku. Bagaimana harus dia mengejar Ilham sedangkan lelaki itu sudahpun masuk kesitu. Kepalanya tergeleng perlahan. Dia terduduk disitu.

Apa benar.. jodoh kita sememangnya tidak ada?? Hatinya sebak. Disaat dia masih kekal menjadi isteri Zairil lelaki itu masih ada bersamanya. Disaat dia lemah lelaki itu masih ada bersamanya. Disaat tubuh itu ditolak supaya menjauh darinya lelaki itu tetap ada. Tidak pernah walau sekali meninggalkannya. Terus terusan menyakinkan bahawa lelaki itu akan terus bersamanya. Tidak akan pernah
meninggalkannya. Lalu kini? Disaat dia mengharapkan lelaki itu. Mengapa gerak langkah lelaki itu sudah menjauh.

Matanya dipejamkan. Dulu dia akui dia tekad dia akan berterusan bersama Zairil kerana yakin cintanya pada Ilham akan pudar selari dengan masa. Namun sebaik hatinya dilukai oleh Zairil, Ilham memberitahu bahawa mereka berdua sememangnya ditakdirkan untuk bersama. Menyuruh dia menghentikan niatnya untuk terus terusan berkorban kepada Zairil demi membalas pengorbanan yang sudah dilakukan Zairil dahulu. Dengan secebis harapan dia kembali pada Ilham. Tapi.. tapi kemalangan itu memisahkan mereka sekali lagi. Atas desakan orang ketiga dia terpaksa menjauh. Akhirnya dia kembali kepada Zairil. Dalam rela dia akhirnya pasrah bahawa jodoh mereka sememangnya tidak pernah tertulis di Lut Mahfuz. Tetapi kini disaat ikatan sudah terlerai. Apakah jodoh mereka masih tidak ada?

“Abanggggg” Suaranya nyaring. Berharap Ilham mampu mendengarnya biarpun hanya untuk kali terakhir.

Langkah Ilham terpaku. Dia seakan dapat mendengar sesuatu. Wajah adiknya dipandang pula.

“Kak Ary tak mungkin datang abang.. tak mungkin”

Ilham menganguk lemah.

“Kalau abang sayangkan Fea.. abang jangan pergi.. tolong” Ariana menjerit lagi. Dia kini sudah pun berlari kembali . Benar benar berdiri berdekatan dengan pintu balai berlepas.

Ilham berpaling. Namun dia masih juga kaku disitu..

Ariana tersenyum dalam tangisan. “Abang jangan pergi.. Abang jangan pergi..”
“Sofea” Ilham menyebut perlahan.

“Fea cintakan abang.. terlalu cintakan abang..… jangan pergi” Melihat Ilham yang mara dia turut berlari. Tubuh itu dipeluk erat. “Abang jangan pergi.. abang jangan
tinggalkan Fea.. jangan”

Shireen tersenyum. Akhirnya.. Air matanya menitis laju disaat kedua tubuh itu saling bertatapan. Akhirnya bahagia milik mereka. Terima kasih ya ALLAH.

Air mata Zairil menitis. Melihat Ariana berada di dalam pelukan Ilham dia berpaling. Mahu memulakan langkah. Biarlah.. biar kisah mereka berakhir disini. Bukankah dia yang merelakannya tadi?

*****************************

Ariana berdiri menegak. “Apa awak buat kat sini” Dia bertanya sebaik Zairil menghampirinya. Binggung. Bukankah tadi Zairil sudah menuju ke klia untuk menghantar kedua adiknya itu. Lalu mengapa pula lelaki itu ada disini? Pada saat
ini?

Zairil mendekat. Batang tubuh yang menangis itu dihampiri. Tadi dia sememangnya sudah dalam perjalanan ke klia namun entah mengapa dia terasa ingin kembali pulang kerumah mereka. Dia sudah nekad dia ingin melakukan sesuatu. Buat kali terakhir.

“Pergilah Ary.. pergi halang Ilham dari pergi..” Ujarnya perlahan. Ya dia sudah membuat keputusan. Keputusan yang pasti akan membahagiakan mereka semua biarpun
hatinya luka parah.

“Apa maksud awak?” Bibir Ariana bergetaran. Tidak memahami maksud kata kata Zairil itu. Tidak semena mena dia disuruh menghalang Ilham dari pergi. Tidak!! Cukuplah.. Dia tidak mahu lagi terus terusan melihat Ilham berada dihadapan matanya. Apatah lagi menghalang lelaki itu dari pergi menjauh.

“Cinta Ilham dan Ariana terlalu utuh untuk abang rungkaikan.”

“Saya tak faham, apa maksud awak?” Dia bertanya lagi. Dia benar benar tidak memahami. Sebaik melihat sekali lagi pintu dikuak dan wajah Nisha terjengul di muka pintu hatinya bertambah binggung.

“ Nisha.. Zairil. Apa ni?”

Zairil masih diam membeku. Cuba mencari kekuatan sebelum meluahkan kata kata. Dia mesti benar benar bersedia.

“Zairil apa ni?”

“Nisha.. apa awak buat kat sini?” Tubuh Nisha dihampiri pula.

“Ary”

Ariana berpaling sebaik mendengar namanya dipanggil Zairil. Matanya tunak melihat wajah itu.

“Bersaksikan Nisha.. Abang ceraikan Ary dengan talak satu!”

Ariana tergadah. Permainan apa yang dicipta lelaki itu. Dia diceraikan setelah dia memilih untuk kekal menjadi isteri lelaki itu. Ya ALLAH.

“Pergilah Ary.. pergi kejar Ilham selagi Ary punya masa. Cinta kalian membuatkan abang sedar. Tidak ada sesiapa yang akan bahagia jikalau kita berterusan begini. Pergilah Ary!! Pergi!!” akhirnya bersatulah cinta antara llham dan ariana semoga kekal ke anak cucu

''ilham dari kajadian kehidupan dan realiti sebenarnya''
'''RENUGKANLAK KEJADIAN INI DALAM KEHIDUPAN ANDA'''
''''Salam Sayang dari atie''''''

1 comment:

  1. sy penah baca cerita ni dulu tapi kat belog lama awak mybe. then awk privatekn blog tu. rasenye ending crita tu bukan camni kan.

    ReplyDelete